Leave, Love, Change

Er zijn 3 opties: Leave, Love, Change

Je hebt altijd 3 opties….. en zeuren is er níet één van….

Er doen zich in je leven (of concreter: Je bedrijf) altijd situaties voor waar je niet tevreden mee bent. Dan heb je drie opties: Accepteer de situatie zoals deze is (Love); Verander de situatie (Change); of neem afscheid van de situatie (Leave). Wat je tussen de regels door leest, is dat klagen niet één van je opties is. Klagen is wat we vaak doen, terwijl dat je geen stap verder helpt.

Ik geef je een heel recent voorbeeld.
Een paar weken geleden waren wij met het gezin op ski vakantie. Het was in alle opzichten geweldig. Knisperend verse sneeuw, een stralend blauwe lucht en hele blije gezinsleden. Op de laatste dag zaten we met zijn viertjes op een terrasje met uitzicht op de Oostenrijkse bergen. Bart en ik bestelden een cappuccino. De kinderen een Almdudler, een typische Oostenrijkse kruidendrank. De cappuccino werd gebracht, ik nam een slok en ik vroeg me oprecht af of ze de koffie waren vergeten erin te doen. Ik hou van goede koffie, en dat een cappuccino soms behoorlijk tegenvalt was ik me van bewust. Maar dit was een grote beker warme melk. Ik roerde demonstratief in de cappuccino om te kijken of de kleur dan tenminste nog bruin was. Nu kent mijn man me langer dan vandaag, dus hij fronste zijn wenkbrauwen en zei: “Je gaat niet zeuren he?”
Zeuren was inderdaad een heel slecht plan wat de geweldige sfeer niet ten goede zou komen. Er bleven dus 3 opties over: Leave, Love, Change.

Ik kon kiezen voor Change. Dat zou betekenen de ober roepen, in mijn beste Duits uitleggen dat de cappuccino te slap was en hopen dat ik een nieuwe zou krijgen die beter zou zijn. Ik ken mijn man ook langer dan vandaag, en ik voelde aan mijn water dat dat niet in goede aarde zou vallen. Waarschijnlijk had hij dat gewoon onder het kopje ‘zeuren’ geschaard. Ik kon ook kiezen voor Love. Mijn emmer lauwe melk opdrinken alsof het lekker was. Maar ik vond het niet lekker. Dus die optie was weinig aantrekkelijk. De laatste optie was Leave. Daar koos ik voor. Ik liet de cappuccino voor wat hij was, en bestelde bij de ober een dubbele espresso. Die overigens prima smaakte.

Zeuren kost enorm veel energie en je schiet er niets mee op. Train jezelf om te kiezen tussen de opties: Veranderen, accepteren en afscheid nemen in plaats van dat je gaat zeuren. Ook dat is zelfleiderschap.

Laten we het concreet maken: Heb jij klanten die ‘lastig’ doen? De zogenaamde PITA – Pain in the ass – klanten? Stop dan met zeuren daarover. En maak een keuze: Ga met de klant in gesprek zodat de samenwerking verbetert (Change). Ontsla de klant (Leave), of laat de situatie zoals hij is (Love), maar dan mag je er ook niet meer van balen (intern zeuren).

Moet jij te hard werken? Analyseer de situatie. Stop met bepaalde werkzaamheden (Leave), Delegeer werk (Change) of… je voelt hem al aankomen, omarm dat je hard moet werken (Love).

Wat knaagt er op dit moment aan je? En welke keuze maak jij? Leave? Love? Of Change?

In het najaar komt mijn 5e boek uit: ‘Fundament van Succes, van ZZP naar Miljoenenbedrijf.’
Bovenstaande tekst komt uit dat boek. In het boek presenteer ik mijn model ‘de Ondernemingspiramide’ met daarin de 11 bouwstenen van ieder succesvol bedrijf.

Voor het boek heb ik al 10 topondernemers geïnterviewd. Van de bekende YouTuber Dylan Haegens tot de grondlegger van Pieter Pot en van de Belgische TV-ster en durfkapitalist Jurgen Ingels tot de Kick-ass businesscoach Veronique Prins. Hun succesverhalen verwerk ik in het boek.

Ik durf te voorspellen: Dit boek wordt echt een must have voor iedere ondernemer die op zoek is naar een ‘handboek succesvol groeien’.

Je kunt het boek nu al kopen (78 ondernemers gingen je al voor!). Het valt dan automatisch in je brievenbus als het verschenen is, plus: je krijgt de komende maanden exclusieve inkijkjes. Láng voordat het boek in de winkel ligt.

Ja, ik bestel graag nu al je boek en ik krijg graag exclusieve inkijkjes!

Direct na je bestelling krijg je acht handreikingen snel te beslissen. Die handreikingen zijn speciaal voor…. je raadt het al 😉 Snelle beslissers!

Je vraag je misschien af:
Loop ik risico, om nu al een boek te bestellen wat nog niet af is, en wat pas over maanden in de bus valt?
Valt mee. Allereerst – we hebben het over een paar tientjes. En: je hebt sowieso de beste prijs. Soms wordt een boek uiteindelijk toch een paar euro duurder dan de oorspronkelijke prijs. Goedkoper wordt hij nooit. Maar zelfs als het boek duurder wordt, heb jij hem voor de beste prijs!
Daarnaast, mocht het onverhoopt tóch niet verschijnen, dan betalen we je het geld terug. Maar dat lijkt me in alle eerlijkheid een hoop gedoe, dus ik schrijf gewoon dat boek af 😉
Ik heb al 23.000 van de +/- 60.000 woorden geschreven. Je kunt rekenen op zo’n 250 razend waardevolle pagina’s.

Je vraagt je missichien ook af:
Waarom wil Femke dat ik nu al een boek bestel wat nog niet eens af is?
Dat leg ik je uit: Een boek is voor mij als auteur vooral interessant als het een bestseller wordt. Als het op 1 komt in de managementboek top 100. Mijn 3e boek: Winstgevende Plannen, bereikte die positie. Dat was geweldig! Een boek op 1 krijgen is niet makkelijk. Maar als ik nú de hype al start en nú al boeken verkoop en nú al bouw aan een schare enthousiaste fans, dan gaat het zeker lukken!

Nog een vraag die je wellicht hebt:
What’s in it for me?
Waarom zou je niet wachten tot het boek in de winkel ligt? Ik geef je een paar redenen: Allereerst ontvang je direct het vervolg op bovenstaande preview van het boek over ‘beslissen’. Je ontvangt namelijk direct na het voorbestellen van het boek 8 handreikingen om sneller (en beter!) beslissingen te nemen. Daarnaast ga ik je de komende tijd verrassen met inkijkjes in het boek. Ik ga je ook belonen door jou en de anderen voorbestellers iets te gunnen wat exclusief voor jullie is! Als je al weet dat je dit boek graag wilt lezen, raad ik je aan om de gok te wagen 😉 Ik verheug me erop je te blij te maken en je een stukje mee te nemen in dit proces!

Ja, ik bestel graag nu al je boek en ik krijg graag exclusieve inkijkjes!

Tot snel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *