Wat wil je dat ik hier doe? Over daten met klanten.
Toen Bart van den Belt ik een jaar of 7 geleden door een gezamenlijke kennis bij elkaar geintroduceerd werden, gebeurden er twee dingen. Het eerste is dat ik klant van Bart werd. Ik kon wel wat hulp bij Marketing en Sales gebruiken.
Daarna werden we vrienden. Sindsdien hebben we regelmatig contact en hebben we het over nieuwe ontwikkelingen, successen, teleurstellingen en de boeken die we schrijven.
Dat eerste contact staat me nog heel helder voor de geest. Bart keek naar mijn website en vroeg me: Wat wil je dat ik hier doe?
Een ogenschijnlijk simpele vraag, die als je goed kijkt, zo simpel nog niet is.
Ik realiseerde me dat ik mijn website had gemaakt vanuit mijn ideeën over wat ik mijn klanten wilde vertellen. Ik had trainingen op mijn website staan, mijn visie, een mooie ‘over mij’ pagina en natuurlijk een contact formulier. Mijn website straalde uit wat ik wilde uitstralen en informeerde potentiële klanten over wat ik voor ze kon betekenen.
Bart daagde me op dat moment uit om naar mijn website te kijken vanuit een hele andere blik: Wat is dat ene ding wat je van je ideale klant wil, als hij je website bezoekt?
Je wilt dat de bezoeker iets doet. Contact met je opnemen. Iets downloaden.
Want als je ideale klant daadwerkelijk actie neemt, is hij van een koud contact een lauw contact geworden. Zit hij in je salesfunnel. Kun je als het goed is contact met hém opnemen, kortom, is de kans dat deze ‘persoon’ ooit klant wordt, vele male groter.
Als het voor de bezoeker niet helder is wát hij moet doen, of als hetgene wat hij kán doen hem niet aanspreekt, doet hij niks, is hij weg en wordt hij nooit klant.
Als het goed is, voel je nu de complexiteit van deze vraag. De ‘call to action’ op je website, komt nogal nauw. Hij moet tenminste aan de volgende twee voorwaarden voldoen:
1. Eerst daten, dan trouwen
Het werkt niet om je prospect op je homepage te vragen direct je VIP aanbod van 12.000 euro aan te schaffen. Dat is alsof je iemand op straat tegenkomt en direct ten huwelijk vraagt. Je klant moet 3 fases door: Know, Like en Trust. Pas in fase 3, de trust fase, gaat hij over tot aanschaf. Maar je kunt fase 1 en 2 niet overslaan. De call to action moet dus niet te groot zijn!
2. Alleen daten met je grote liefde
Je wilt niet met iedereen daten die je tegenkomt op straat. Dat zou reuze vermoeiend zijn. Je hebt tientallen dates, waarvan een deel heel ongezellig, en niemand is leuk genoeg om mee te trouwen. Dat gebeurt er ook als je op je website een call to action hebt die de verkeerde mensen aanspreekt. Je hebt veel downloads, een snel groeiende lijst, maar niemand wil uiteindelijk je diensten kopen. Dat schiet niet op.
Dus die ene vraag: Wat wil je dat ik hier doe? Was nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Sterker nog, die vraag stel ik mijzelf nog steeds heel vaak. Want marketing is nooit af.
Heb jij stappen te zetten op het gebied van marketing en sales? Doe dan mee aan de Business challenge van Bart van den Belt. De Business Challenge is een gratis vijf-daagse training waarin je iedere ochtend in maximaal 15 minuten tijd een aantal inzichten en eye-openers ontvangt hoe jij je bedrijf kunt laten groeien. En het leukste is dat je niet alleen deelneemt, maar met een hele groep like minded ondernemers. Ik heb veel geleerd van Bart, ik weet zeker dat jij ook veel van hem zult leren! En geloof me, Bart is niet alleen goed, hij is ook gewoon echt heel leuk, integer en oprecht!
Hier meld je je aan voor de Business Challenge met Bart
De business challenge is voor jou als jij:
√ Samen met andere ondernemers een toffe training wil volgen
√ Uit de urenfabriek wil stappen
√ Wil begrijpen hoe je je bedrijf systematiseert
√ Meer ‘A-klanten’ wil die meer omzet opleveren
√ Tips wil om je omzet direct met 20% te verhogen
√ Wil begrijpen hoe jij het MKB Canvas ® (nieuw) wil inzetten voor jouw bedrijf
Hier meld je je aan voor de Business Challenge met Bart
Succes!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!