Fundament van Succes piramide

Mijn ondernemersreis van de afgelopen 15 jaar

Eind 2006 kwam er een abrupt einde aan mijn carrière als werknemer. Technisch heette ik ‘overspannen’ (dat leek op dat moment het best passende label) maar feitelijk was ik het keurslijf van een corporate omgeving en een hiërarchisch management gewoon meer dan zat.
Ik had in 8 jaar tijd 9 werkgevers versleten en in plaats van een pensioen een pensioengat opgebouwd. Ik was al die jaren in loondienst geweest, maar had mij als een ondernemer gedragen. Als de ‘klus’ erop zat, nam ik ontslag en zocht ik een nieuwe uitdaging.

De uitdaging op dat moment was het managen van het financiële team bij een grote klant van mijn werkgever, Accenture. Ik had daar alle ruimte om als een ondernemende werknemer ‘mijn ding’ te doen. Tot op de dag dat ik ineens onder nieuw, Franse, management viel, dat mij fijntjes lieten weten heus wel naar me te luisteren, zolang ik maar deed wat zij zeiden.
Ik kreeg tijdelijk het label ‘overspannen’, zat een paar weken thuis en kreeg toen met wederzijdse overeenstemming mijn ontslag. Ik was meteen beter.

Ik zag mijn kans schoon, boekte een open retourtje India en reisde 7 weken rond. Het was een geweldige reis waarbij ik maar over 2 dingen echt hoefde na te denken: Wat eet ik vandaag? En: Waar slaap ik vannacht?

Geheel opgefrist landde ik 7 weken later weer op Schiphol. Ik was de ontvangsthal nog niet uit, of ik kreeg een telefoontje van mijn beste vriendin. Ze zei dat ze bij Fortis een interim controller zochten, of dat niet iets voor mij was. Ik schreef me de dag erna in bij de KVK; oefende in de auto het uitspreken van mijn tarief (80 euro. 80. Mijn tarief is 80 euro. 80 euro), klonk alsnog zenuwachtig toen ik mijn tarief op tafel legde maar kreeg gelukkig zonder probleem een handtekening onder het contract en: tadaa! Ik was ondernemer.

Een jaartje later leerde ik Bart (ondertussen mijn man) kennen. Hij refereert aan die tijd als volgt: ‘Je lag altijd boeken te lezen in de tuin, en verdiende een ton per jaar.’ Dat was ook wel een beetje zo. Als interimmer kon ik ieder gewerkt uur factureren en met 4 dagen per week werken, zat ik makkelijk aan een ton. Qua kosten had ik een enkel een laptop en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat zzp’en ging dus prima. Maar ook zzp’en was niet voor altijd. Ik schreef mijn eerste boek (Financiën voor ZZP’ers) en vond dat, en trainingen geven eigenlijk nóg leuker, en toen ik zwanger was van de oudste sleepte ik me (moe.. moeier… moeist…) dag in dag uit naar weer een corporate omgeving (ik zat op een klus bij SNS Bank) waar ik eigenlijk gewoon uren moest draaien om geld te verdienen.

Ergens vlak voor mijn verlof wist ik: Dit is mijn laatste interim klus. Ik wilde als moeder niet 5 dagen per week werken, en mijn trainingsbureau nam (mede dankzij het succes van mijn eerste boek) steeds serieuzere vormen aan. Dus toen de oudste geboren was, zei ik het uurtje-factuurtje gedag en ging ik een bedrijf bouwen.

Een bepalend moment in mijn ondernemersreis was een webinar wat ik volgde over online programma’s maken. Het was een van de eerste webinars die ik keek, en ik zat te mopperen naast Bart op de bank. Mijn: ‘Wat een geouwehoer’, ‘nu weet ik het wel’ en ‘wat duurt dit lang’, waren niet van de lucht. Bart zijn ogen vielen dan ook uit zijn hoofd toen ik aan het einde van het webinar aankondigde: ‘Ik heb een online training gekocht.’

De training was gelukkig een stuk beter dan het webinar, en ik leerde over het definiëren van mijn ideale klant en waardepropositie en het verdienen van geld via het internet. Toen was er geen houden meer aan. Ik liet me begeleiden door business coaches, ik volgde opleidingen en gaf jaarlijks tussen de 15.000 en 25.000 euro uit aan mijn ontwikkeling als ondernemer. Ik huurde een Virtual Assistant in, daarna een social media manager ik liet mijn bedrijf rebranden. Ik nam een bedrijf in de arm om videolessen op te nemen en te bewerken en nog veel meer. Ik werd van zzp’er ondernemer. Al die jaren reed ik trouwens in een Opel Corsa – ik investeerde liever in mijn ontwikkeling en mijn bedrijf dan dat ik een nieuwe auto kocht.

Het was een lange weg van zzp’er naar ondernemer. Onze oudste is ondertussen 10. Ik ben 15 jaar ingeschreven bij de KVK, en na die eerste jaren als interimmer nu dus ruim 10 jaar aan het bouwen. Ik haalde Profit First naar Nederland, schreef na mijn eerste boek nog 4 boeken, kwam op TV, bouwde een team van zes mensen, ging over van een eenmanszaak naar een BV, kon eindelijk zeggen dat ik een half miljoen omzet draaide en mijn businesspartner Sonja was mijn eerste officiële medewerker en daarna werd ze zelfs aandeelhouder.

En pas de afgelopen 3 jaar realiseer ik me meer en meer dat ik écht iets bereikt heb. Regelmatig zeg ik tegen Sonja: ‘Dit is net echt hè!’ waarmee ik bedoel dat we een echt bedrijf zijn. Dat we niet uurtjes draaien om geld te verdienen. Zelfs niet zomaar wat doen in de hoop dat er geld binnenkomt, nee, dat we een écht bedrijf zijn.
Dat zit hem in talloze dingen, groot en klein. Dat zit hem er in dat we een strategie hebben, die vertalen in een plan en het plan uitvoeren. Dat dit een team-effort is. Dat er veel, heel veel facetten van mijn bedrijf zijn waar ik nauwelijks bij betrokken ben. Daar zijn anderen verantwoordelijk voor. Dat er aanmeldingen van nieuwe klanten binnenkomen terwijl ik geen deel had in het verkoopproces. Dat ik boeken kan schrijven terwijl de business gewoon doordraait. Maar bovenal, dat ik bij terugkomst van vakantie op de vraag van de buurvrouw: Je moet zeker wel veel inhalen nu? Me dankbaar realiseer dat dat dus niet zo is. Dat de tent gewoon doorloopt, dat de klanten gewoon bedient worden en de mail gewoon beantwoord. Dat mijn bedrijven me heus nog wel nodig hebben, maar niet meer altijd. En zeker niet meer voor het gros van de dagelijkse werkzaamheden. Dat mijn bedrijven meer zijn dan ik.

September 2020 belde Monique, de uitgever, omdat ze razend enthousiast was over mijn boekvoorstel. Het voorstel wat ik haar een paar weken daarvoor uit de auto op weg naar Frankrijk mailde en waarin ik schreef: Het heeft mij 10 jaar, duizenden uren en vele tienduizenden euro’s gekost om te snappen wat er écht voor nodig is om een succesvol bedrijf te bouwen. Alle kennis is er; op internet, in trainingen en in boeken. Maar het is versnipperd. Alle experts nemen een stukje voor hun rekening. Je kunt leren over salesfunnels, verkoopvaardigheden, teams bouwen, online trainingen geven en nog veel meer. Maar niemand schetst het hele plaatje. Dus waar moet je beginnen? Hoe grijpt alles in elkaar en wat mag je echt niet overslaan? Er is niet één boek of training waarin de essentie van ondernemerschap gecombineerd wordt tot één model. Dat model heb ik, en dat boek wil ik schrijven.

Ondertussen zijn we twee jaar verder en heb ik het boek geschreven. Bestel het boek hier!*

*Wij verkopen mijn boeken via Managementboek.nl. De gebruikte linkjes zijn affiliate linkjes. Dat kost jou niets, en dat levert ons een kleine vergoeding per verkocht boek op.*

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *